12 tipů, jak fotit skvělé fotky na Instagram


Žasnete na Instagramu nad krásnými fotkami a přemýšlíte, jak vylepšit svůj feed? Pak se s námi podívejte na 12 tipů, které vyladí váš instagramový profil k dokonalosti. Jdeme na to.


1) Foťák nebo telefon

Je lepší fotit na foťák, nebo stačí telefon? Záleží na tom, jak moc se chcete focení věnovat a jak důležitá je pro vás výsledná kvalita. Nejlepší fotky samozřejmě získáte z foťáku, ale musíte s ním umět. Nastavení ISO, clony nebo manuální ostření je trochu věda. Pokud už předem víte, že tohle vás bavit nebude, sáhněte raději po telefonu.

Foťák

Chcete do toho jít na plno a telefon vám stačit nebude? Pak věnujte dostatek času výběru vhodného parťáka na focení. Rozmyslete si, jestli pro vás bude lepší zrcadlovka nebo takzvaná bezzrcadlovka, která v sobě kombinuje vlastnosti digitálních zrcadlovek a kompaktů. Kvalitní foťák je poměrně drahá záležitost a vydrží vám roky. Proto vám musí sednout a měly byste se s ním cítit dobře.

Telefon

Některé telefony dělají fotky k nerozeznání od profesionálních foťáků. Vyzkoušejte například ty s čočkami od precizní německé společnosti Leica, nebo sáhněte po nových iPhonech. Mezi nejlepší výrobce telefonů s perfektním foťákem patří v tuto chvíli Huawei, Samsung a Apple.

2) Kdy fotit do RAWu

Každý, kdo se focením zabývá trochu víc, fotí do RAWu. Proč? RAW formát nabízí výrazně více obrazových dat než například JPG. Díky RAWu získáte z vašeho foťáku maximum a z průměrné fotky uděláte s pár úpravami fotku skvělou. Ale pozor! RAW vyžaduje postprodukci. Neupravená fotka je totiž syrová. Jestli nemáte chuť do složitých úprav, zvolte raději JPG.

3) Co fotit

Chcete vytunit svůj feed na Instagramu, ale nevíte, jaké fotky fotit? Zapřemýšlejte nad tím, co vás baví. Může to být například cestování, knihy, jídlo, příroda nebo zvířata. Foťte jen to, k čemu máte vztah i v osobním životě. Pokud se při focení budete přemáhat a nudit, bude to na fotce znát.

4) Inspirace

Nebojte se inspirovat u ostatních instagramerů. Mrkněte třeba na naše články o stylových instagramových profilech nebo sami pomocí hashtagů vyhledejte své favority.

@pannalemoniada

5) Barevnost

Všimněte si, že všechny úspěšné instagramové profily mají jedno společné. Co to je? Jsou laděné do jednoho stylu a barevného tónu. Vyberte si i vy ten svůj. Nejlépe uděláte, když si prohlédnete různé feedy a odpovíte si na následující otázky:
  • Co se mi na nich líbí / nelíbí? 
  • Jsou spíše světlé nebo tmavé? 
  • Do jakých odstínů jsou laděné? 
  • Používají presety? Pokud ano, jaké? 
  • Zvýrazňují jednu barvu nad ostatními? Pokud ano, jakou? 

6) Koncept

Než se pustíte do samotného focení, promyslete si, jak by měla výsledná fotka vypadat. Co na ní chcete zachytit a jaké emoce bude obsahovat. Opravdu dobrá fotka vypadá přirozeně, ale jsou za ní i hodiny příprav.

Tip: Pokud fotíte primárně pro Instagram, nezapomeňte, že výsledná fotka bude v poměru stran 1:1. Myslete na to už při focení.

7) Zátiší

Nebojte se používat různé pomocníky, jako je stylové nádobí, prostírky, prstýnky, kosmetika nebo svíčky. Kreativitě se meze nekladou. Vždy ale kombinujte věci, které spolu souvisí.

Tip: Určitě jste si všimli, že nejúspěšnější jsou fotky, na kterých je živý prvek. Na miminka a roztomilá zvířátka sází i největší marketingové společnosti. Přidejte proto do svých fotek vašeho domácí mazlíčka, květiny nebo jen ruce natahující se po jídle.

8) Světlá x Tmavá fotka

Dobrá fotka vzniká už ve foťáku, proto je nejdůležitější dbát na světlo a kompozici. Pokud ji přepálíte, už vás žádný filtr nezachrání. Dávejte pozor, aby byla světelnost fotky vyvážená, zaměřte se na barvu nebe a stíny.

Tip: Jas u tmavších fotek sice vytáhnete, ale případné stíny budete retušovat těžko. Proto si při focení dejte pozor, abyste si nestínili tělem nebo nábytkem.
@J1rk4

9) Kdy fotit

Fotografové milují takzvanou “zlatou hodinu”. Jde o první a poslední hodinu slunečního svitu. Slunce je v tuto chvíli nízko na obloze a vaše fotky díky tomu chytnou jemný a přirozený odstín. Focení se naopak vyhněte během poledne, kdy je světlo nejsilnější.

10) Úprava fotek

Výslednou fotku můžete jen jemně upravit pomocí Instagramu nebo ji předělat k nepoznání. Záleží jen na vás, jak moc vás bude postprodukce bavit. Využijte například Snapseed, VSCOPhotoshop nebo CC Lightroom, který je jako telefonní aplikace zdarma.

11) Presety

Feedy, které jsou laděné do jednoho odstínu, používají takzvané presety. Jsou to přednasavené filtry, které najdete zdarma v každé aplikaci pro úpravu fotek. Většinou ale za moc nestojí, proto se do dobrých filtrů nebojte investovat. Například aplikace VSCO nabízí desítky presetů za měsíční paušál nebo zapátrejte u svých oblíbených instagramerů.

12) Získejte praxi

Ze začátku vám možná půjde focení ztuha, ale jak řekl Johann Wolfgang Goethe: „Není větší chyby, než přestat zkoušet.” Ti nejúspěšnější Instagrameři mají jedno společné: Na jejich feedu najdete tisíce postů a rozhodně nikdo z nich nezačínal jako profík. Profesionály se stali proto, že to nevzdali a tvrdě na sobě pracovali.
@lisahomsy

Komentáře